Menu
Městys Všetaty
Městys Všetaty s částí Přívory

Všetaty - důležitá železniční křižovatka

NádražíVšetaty jsou křižovatkou dvou tratí - České severní a Severozápadní. První byla budována v letech 1862 - 1865 z Kralup přes Neratovice, Všetaty a Mladou Boleslav do Turnova.

V době výstavby byly Všetaty a Neratovice bezvýznamnými zemědělskými vesnicemi, takže zde nebyly zřízeny ani stanice.

Teprve druhá trať spojující Vídeň s Drážďany a Berlínem vybudovaná v letech 1862 - 1873 přinesla změnu.

Stavba všetatského nádraží začala v roce 1872 a v následujícím roce byla dokončena. Každá z tratí měla své nástupiště, přednostu, výpravčí, pokladnu i své zaměstnance a jejich provoz zajišťovaly soukromé společnosti.

Silniční závory byly obsluhovány ručně z budky umístěné mezi oběma tratěmi. V místě dnešního lokomotivního depa byla točna lokomotiv a probíhalo zde doplňování uhlím a vodou.

Budova nádraží je dvouposchoďová.

První a druhé poschodí obývali přednosta a výpravčí, přízemí sloužilo jako odbavovací hala s dvěma pokladnami, vrátnicí a úschovnou zavazadel.

K budově přiléhala přízemní stavba v níž byla umístěna čekárna a restaurace. Později byl přistavěn další objekt - dopravní kancelář a kancelář přednosty stanice. Na tuto budovu navazovala kolna na uhlí, chlívky hospodářského zvířectva, prádelna, lampárna, útulek posunovačů a další provozní místnosti.

V pokračování budov byla zahrádka osazená několika břízkami, květinami, trávníkem a lavičkami pro cestující veřejnost. Celý areál stanice byl oplocen, na přístupových cestách opatřen vraty a pro střežení celého obvodu byl určen ve dne i v noci hlídač.

Přístupová cesta ke staniční budově byla lemována z obou stran živým plotem pravidelně stříhaným a upravovaným.

K občerstvení cestujících i stravování zaměstnanců sloužily dvě místnosti nádražní restaurace. Její zaměstnanci nabízeli u vlaků občerstvení, v době okurkové sklizně i rychlokvašené okurky.

U každého vlaku bylo slyšet typické volání "Horké párky, studené pivo".

Čas pokročil a mnohé se již stalo nostalgickou minulostí.

Parní lokomotivy byly nahrazeny motorovými a elektrickými a podstatně se zlepšilo zabezpeční provozu.

Do činnosti bylo uvedeno moderní reléové zabezpečovací zařízení, které umožňuje řízení provozu z jednoho stanoviště. To je umístěno v horním patře budovy u přejezdu.

Podobně jako byl zmodernizován provoz, měli bychom se v dohledné době dočkat rekonstrukce historické budovy a jejího okolí aby naše nádraží odpovídalo významu důležité železniční křižovatky na hlavním tahu železniční sítě.

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Aktuální počasí

dnes, neděle 4. 12. 2022
zataženo 6 °C 4 °C
pondělí 5. 12. zataženo 6/5 °C
úterý 6. 12. zataženo 7/4 °C

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky


Městys Všetaty s částí Přívory
nahoru