Úřad městyse Všetaty
T.G. Masaryka 69
277 16 Všetaty
Všetaty jsou křižovatkou dvou tratí - České severní a Severozápadní. První byla budována v letech 1862 - 1865 z Kralup přes Neratovice, Všetaty a Mladou Boleslav do Turnova.
V době výstavby byly Všetaty a Neratovice bezvýznamnými zemědělskými vesnicemi, takže zde nebyly zřízeny ani stanice.
Teprve druhá trať spojující Vídeň s Drážďany a Berlínem vybudovaná v letech 1862 - 1873 přinesla změnu.
Stavba všetatského nádraží začala v roce 1872 a v následujícím roce byla dokončena. Každá z tratí měla své nástupiště, přednostu, výpravčí, pokladnu i své zaměstnance a jejich provoz zajišťovaly soukromé společnosti.
Silniční závory byly obsluhovány ručně z budky umístěné mezi oběma tratěmi. V místě dnešního lokomotivního depa byla točna lokomotiv a probíhalo zde doplňování uhlím a vodou.
Budova nádraží je dvouposchoďová.
První a druhé poschodí obývali přednosta a výpravčí, přízemí sloužilo jako odbavovací hala s dvěma pokladnami, vrátnicí a úschovnou zavazadel.
K budově přiléhala přízemní stavba v níž byla umístěna čekárna a restaurace. Později byl přistavěn další objekt - dopravní kancelář a kancelář přednosty stanice. Na tuto budovu navazovala kolna na uhlí, chlívky hospodářského zvířectva, prádelna, lampárna, útulek posunovačů a další provozní místnosti.
V pokračování budov byla zahrádka osazená několika břízkami, květinami, trávníkem a lavičkami pro cestující veřejnost. Celý areál stanice byl oplocen, na přístupových cestách opatřen vraty a pro střežení celého obvodu byl určen ve dne i v noci hlídač.
Přístupová cesta ke staniční budově byla lemována z obou stran živým plotem pravidelně stříhaným a upravovaným.
K občerstvení cestujících i stravování zaměstnanců sloužily dvě místnosti nádražní restaurace. Její zaměstnanci nabízeli u vlaků občerstvení, v době okurkové sklizně i rychlokvašené okurky.
U každého vlaku bylo slyšet typické volání "Horké párky, studené pivo".
Čas pokročil a mnohé se již stalo nostalgickou minulostí.
Parní lokomotivy byly nahrazeny motorovými a elektrickými a podstatně se zlepšilo zabezpeční provozu.
Do činnosti bylo uvedeno moderní reléové zabezpečovací zařízení, které umožňuje řízení provozu z jednoho stanoviště. To je umístěno v horním patře budovy u přejezdu.
Podobně jako byl zmodernizován provoz, měli bychom se v dohledné době dočkat rekonstrukce historické budovy a jejího okolí aby naše nádraží odpovídalo významu důležité železniční křižovatky na hlavním tahu železniční sítě.